Szlifowanie zaworów

Szlifowanie gniazd zaworów zapewnia wyjątkowo precyzyjną powierzchnię styku zaworu z gniazdem. Zapewnia to odpowiednie uszczelnienie, zwłaszcza podczas spalania, co poprawia osiągi silnika i zmniejsza zużycie paliwa. Szlifowanie gniazd zaworów jest stosowane, gdy szlifowanie zaworów względem ich gniazd nie ma sensu z technicznego punktu widzenia, tzn. gdy prawidłowe kąty gniazda i korekcji zostały utracone z powodu erozji materiału.

Szlifowanie zaworów – charakterystyka

Podczas pracy silnika zarówno zawory ssące, jak i wydechowe są narażone na ciągłe uderzenia w gniazdo oraz znaczne naprężenia termiczne. Ciągłe otwieranie i zamykanie zaworów powoduje zużycie powierzchni łożyska, które styka się z gniazdem zaworu. Zużycie to powoduje nieprawidłowe działanie silnika, ponieważ zawór wypuszcza mieszankę podczas sprężania tłoka. Dlatego konieczne jest przywrócenie jej do powierzchni nośnej za pomocą specjalnej szlifierki.

Operator najpierw sprawdza stan zaworu po usunięciu zanieczyszczeń za pomocą kulkownicy, sprawdzając, czy trzon zaworu nie jest nadmiernie zużyty i czy nie jest tak zużyty, że nie można go zeszlifować. Po sprawdzeniu i uznaniu zaworu za odpowiedni, umieszcza się go na specjalnej maszynie, która, kopiując kąt powierzchni nośnej, szlifuje go, usuwając zużytą część. Szlifowanie zaworów jest niezbędne, aby lepiej funkcjonowały.

Udostępnij: